Zvyšte své výkony lepšími pneumatikami

5 zásadních postupů pro optimalizaci zemědělských pneumatik

Zemědělské pneumatiky jsou často podceňovány, ale ve skutečnosti hrají v mnoha ohledech zásadní roli, čemuž obecně nevěnujeme mnoho pozornosti. Nicméně optimalizací některých nastavení můžete výrazně zlepšit výkony vašeho traktoru a zvýšit jeho produktivitu.

Pneumatika zajišťuje přenos hnací síly na povrch vozovky, a je tedy vaším nejdůležitějším spojencem při maximalizaci tažné síly vašeho vozidla. Mechanická nastavení, výška žeber, opotřebení a tlak jsou všechno faktory, které ovlivňují vaši každodenní práci i utužování půdy, jež může mít dopady na vaši ziskovost. Zvládnutím některých postupů týkajících se přímo vašich zemědělských pneumatik budete moci optimalizovat svou produktivitu, aniž byste museli vynakládat příliš velké úsilí.

Níže uvedené rady vám umožní zpomalit opotřebení, ochránit půdu a snížit spotřebu paliva. Bude také prospěšné vypočítat zatížení vašich pneumatik a použití dvojité montáže pneumatik vám může pomoci zlepšit trakci a minimalizovat prokluz, čímž dojde ke zvýšení vaší úrody.

1. Optimalizační metody spojené s mechanickými částmi vozidla: od geometrie po předběh

Chcete-li zabránit předčasnému opotřebení svých zemědělských pneumatik a využívat jejich výkon po co nejdelší dobu, musíte zohlednit několik metod souvisejících s mechanickými částmi vozidla.

Kromě přizpůsobení tlaku v pneumatikách musíte vzít v úvahu také předběh a napravit jakékoli nedostatky v nastavení geometrie podvozku.

Zkontrolujte předběh

Mají-li přední pneumatiky vašeho traktoru sklon k rychlejšímu opotřebení než zadní, může být důvodem nesprávný předběh. Jinými slovy, přední náprava není správně synchronizována se zadní nápravou.

V zásadě by se měl předběh pohybovat v rozsahu od 0 do 3%, aby mohlo vaše vozidlo přenášet veškerý svůj výkon.

Vliv různých hodnot předběhu
DŮSLEDKY NESPRÁVNÉ ÚROVNĚ PŘEDBĚHU

Nerespektování uvedených hodnot v procentech má dva možné důsledky:

  • Předběh je vyšší než 4 %: zadní náprava zpomaluje přední nápravu = předčasné opotřebení předních pneumatik, problémy s řízením…
  • Předběh je nižší než 0 % (zpomalení): zadní náprava příliš tlačí v porovnání s přední nápravou = změna přenosu hnací síly, výrazné prokluzování na zadní nápravě traktoru, ztráta efektivity přední nápravy…

Chcete-li se vyhnout těmto mechanickým omezením, měli byste si vypočítat předběh pomocí následujícího vzorce:

VZOREC PRO VÝPOČET PŘEDBĚHU
VZOREC PRO VÝPOČET PŘEDBĚHU
Je dobré vědět: „Převodový poměr přední nápravy“ je uveden v uživatelské příručce k vašemu traktoru.

Vadná geometrie: nastavte si správně sbíhavost a odklon kol

Mezi hlavními příčinami opotřebení zemědělských pneumatik bývá nejčastější vadná geometrie:

  • Nesprávná sbíhavost kol: Jedná se o nesprávné nastavení vůči podélné ose nápravy. V ideálním případě by vaše pneumatiky měly být dokonale souosé a souběžné s vaším traktorem.
  • Problém s odklonem kol: Jedná o sklon kola vůči vozovce. Při kontrole se ujistěte, že jsou pneumatiky v dokonale svislé poloze a stojí co nejvíce vodorovně na povrchu vozovky.
NESPRÁVNÉ NASTAVENÍ GEOMETRIE
NESPRÁVNÉ NASTAVENÍ GEOMETRIE

V každém případě se doporučuje pravidelně kontrolovat geometrii podvozku se zemědělskými pneumatikami, aby nedocházelo k jejich příliš rychlému opotřebení. S trochou trpělivosti a patřičným měřicím zařízením si můžete nastavení geometrie kontrolovat sami, čímž ušetříte další peníze.

DOPORUČENÍ:
Při nastavování sbíhavosti na vašem traktoru zohledněte zatížení přední nápravy a zvolte mírnou rozbíhavost kol (1–1,5 mm)

 

2. Postupy, které zabrání utužování půdy

Používání špatně přizpůsobených pneumatik podporuje utužování půdy, které nevyhnutelně povede ke ztrátě produktivity o 20 až 50 % v průběhu několika let.

Chcete-li optimalizovat úrodu, existuje několik řešení, například přizpůsobení pneumatik druhu povrchu, aby se zabránilo dalšímu utužování. Za tím účelem musíte nejprve určit druh utužení půdy:

  • Povrchové utužení: K němu v podstatě dochází kvůli nesprávnému nastavení tlaku v zemědělských pneumatikách. Proto provádějte kontroly tlaku v pneumatikách pravidel.
  • Hluboké utužení: V podstatě je způsobováno příliš velkým zatížením nápravy. V tomto případě namontujte širší pneumatiky s větším objemem vzduchu nebo v případě nutnosti i dvojitou montáž pneumatik.

Ve všech případech je nejjednodušším řešením, které zabrání utužování půdy, používat nízkotlaké pneumatiky. Jejich konstrukce bude chránit půdu trvale, takže se nebudete muset zdržovat žádným odstraňováním utužení.

Nízkotlaké pneumatiky s technologií VF navíc uvezou těžší náklad (+40 % v porovnání s klasickými pneumatikami), aniž by docházelo k utužování půdy.

Zemědělské pneumatiky VF zaručují optimální produktivitu a úspory paliva díky větší styčné ploše s půdou a vyššímu indexu nosnosti.

 

3. Postupy pro snížení spotřeby paliva: 5 tipů pro úsporu paliva

Cena paliv pro traktory a ostatní zemědělské stroje pravidelně roste, což má významný vliv na vaše provozní náklady. Můžete si však osvojit osvědčené metody, díky nimž snížíte spotřebu paliva.

Tyto metody vycházejí ze čtyř zásadních faktorů: pneumatik, druhu pracovních činností, rychlosti jízdy a zatížení.

Průměrné úspory paliva

1. Přizpůsobte tlak ve svých zemědělských pneumatikách

Nesprávný tlak v zemědělských pneumatikách pouze zvýší vaši spotřebu paliva. Musíte proto přizpůsobovat tlak nahuštění pneumatik druhu vykonávané práce:

  • Na silnici: Neváhejte a tlak v pneumatikách mírně zvyšte, aby se zmenšila styčná plocha s asfaltem. Tím se sníží valivý odpor, k jehož překonání bude zapotřebí nižší výkon motoru, což povede k nižší spotřebě paliva.
  • Na poli: Zde se naopak doporučuje snížit tlak v pneumatikách, aby se zabránilo prokluzu kol a ztrátě adheze. Díky tomu bude zapotřebí nižší hnací síla, čímž se sníží spotřeba paliva.

2. Používejte pneumatiky, které jsou přizpůsobeny vaší hlavní aktivitě

Orání, přeprava nákladu, péče o hospodářská zvířata… pro každý druh použití vašeho vozidla jsou vhodné specifické pneumatiky.

Chcete-li snížit spotřebu paliva, měli byste svá vozidla vybavit pneumatikami, které jsou přizpůsobeny pro hlavní aktivitu vykonávanou vaším traktorem.
Například pro pravidelnou práci na polích je nejlepší používat nízkotlaké pneumatiky, které jsou větší než pneumatiky dodávané jako originální výbava.

Přestože jsou nízkotlaké pneumatiky často drahé, jejich vyšší cenu vykompenzují dlouhodobé úspory paliva společně s ochranou půdy, zkrácením pracovní doby, snížením únavy z řízení a zvýšením produkce.

3. Zmenšete hloubku zpracování půdy

V případě těžké práce, například vláčení nebo orání, není nutné půdu zpracovávat do velké hloubky.

Testy ukázaly, že zmenšením hloubky zpracování půdy o 8 cm je v průměru možné ušetřit 25 % paliva. K dosažení tohoto cíle máte na výběr různá řešení:

  • Zpracovávejte půdu pravidelně.
  • Vyhýbejte se nadměrnému utužení.
  • Používejte nízkotlaké pneumatiky VF.

4. Omezte rychlost jízdy na silnici

Neustálým doháněním času pouze zvýšíte svou spotřebu paliva, pokud musíte každý den jezdit několik kilometrů na silnicích.

Těch několik minut, které tím při každé jízdě ušetříte, nemá v roční bilanci zdaleka takovou hodnotu v porovnání s úsporou paliva, kterou by vám přineslo snížení průměrné rychlosti jízdy o 10 km/h.

5. Vypočtěte ideální rozložení hmotnosti

Při práci na poli je zásadní výpočet rozložení hmotnosti. Nezbytná tažná síla má přímý vliv na vaši spotřebu paliva. Bude-li výpočet nesprávný, vaše vozidlo bude nevyvážené a nebude moci využívat veškerý svůj výkon.

V každém případě je nejlepší zvýšit zatížení náprav co nejrovnoměrnějším rozložením zatížení. Tím se optimalizuje přilnavost a zabrání se prokluzu kol, což logicky sníží vaši spotřebu paliva.

 

4. Postupy související s nákladem: rozložte hmotnost rovnoměrně

Přetížený přívěs má neočekávané důsledky v podobě deformací zemědělských pneumatik a/nebo rizika vzniku vnitřních trhlin, utužování půdy, postupného poklesu úrody…

Chcete-li zajistit efektivitu své práce, rozmístěte náklad na vašem přívěsu tak, aby bylo zatížení pneumatik vašeho traktoru rovnoměrné. Rozložení hmotnosti ovlivňuje:

  • hnací sílu vašeho vozidla.
  • ochranu půdy, a tím i růst vašich plodin.
  • rychlost opotřebení vašich zemědělských pneumatik.
  • rovnováhu mezi vaším traktorem a přívěsem, a tím i vaši bezpečnost.

Při rozložení hmotnosti zohledněte vlastnosti svých zemědělských pneumatik. Pokud mají stejný průměr, ponesou stejnou hmotnost. Existují však specifické případy:

  • Traktor s pohonem zadních kol: Chcete-li optimalizovat efektivitu vodicí nápravy, musíte umístit 20 % celkové hmotnosti nad přední nápravu.
  • Traktor s nerovnoměrným pohonem všech kol: Rozložení hmotnosti musí být 40:60 %, to znamená 40 % hmotnosti nad přední nápravou a 60 % nad zadní.

 

5. Postupy související s trakcí: produktivitu zvýšíte používáním dvojité montáže zemědělských pneumatik

Mezi různými postupy pro optimalizaci produktivity je zásadní zvýšení trakce. Nejlepším řešením je přitom použití dvojité montáže zemědělských pneumatik. Trakce je o to důležitější, pokud používáte velmi výkonný traktor, který je relativně těžký a opatřený širokými, těžkými nástroji.

Dvojitá montáž pneumatik by měla snížit zatížení povrchu půdy a zlepšit trakci, zabránit nadměrnému utužování půdy a zlepšit celkovou produktivitu.

Při použití dvojité montáže pneumatik existují čtyři možné konfigurace, které se liší rozměry pneumatik a jejich vzájemnou vzdáleností.

V závislosti na druhu činnosti a pěstovaných plodinách si můžete zvolit:

DVOJITOU MONTÁŽ PNEUMATIK STEJNÉHO ROZMĚRU
DVOJITOU MONTÁŽ PNEUMATIK STEJNÉHO ROZMĚRU
Dvojitá montáž pneumatik – široká pneumatika na vnější straně + úzká pneumatika na vnitřní straně
SPOJENÍ ŠIROKÝCH PNEUMATIK NA VNĚJŠÍ STRANĚ A ÚZKÝCH PNEUMATIK NA VNITŘNÍ STRANĚ
Dvojitá montáž pneumatik pro plečkování: úzké pneumatiky na vnější straně + široké pneumatiky na vnitřní straně
PLEČKOVÁNÍ, ÚZKÉ PNEUMATIKY NA VNĚJŠÍ STRANĚ A ŠIROKÉ PNEUMATIKY NA VNITŘNÍ STRANĚ
Dvojitá montáž úzkých pneumatik přizpůsobená řádkování
DVOJITÁ MONTÁŽ PŘIZPŮSOBENÁ ŘÁDKOVÁNÍ

Čtvrtá konfigurace dvojité montáže kol, přizpůsobená řádkování, je velmi oceňována, protože umožňuje ochranu půdy bez vlivu na plodiny v řádcích, například zeleninu, červenou řepu, kukuřici…

Ve všech případech vám přechod na dvojitou montáž pneumatik umožní zvýšit produktivitu a hospodárnost spolu se zkrácením pracovní doby.

 


Zemědělský blog Bridgestone píšou a spravují odborníci na pneumatiky pro traktory, kteří vám ochotně poradí ve všech otázkách týkajících se zemědělských pneumatik. Pomohou vám maximalizovat produktivitu informacemi o všech záležitostech ve spojení s pneumatikami: levné pneumatiky pro traktory, technické údaje o zemědělských pneumatikách, řešení pro zamezení utužování půdy, tlak v pneumatikách pro postřikovače, proč a jak vyvažovat pneumatiky na traktoru, kdy používat dvojitou montáž pneumatik, mechanické příčiny abnormálního opotřebení, zlevněné zemědělské pneumatiky atd.

Více informací o pneumatikách pro traktory

Se značkou Bridgestone máte u pneumatik pro traktory záruku, že vám budou poskytovat opravdové přínosy. Zvolíte-li naši značku, budete moci pracovat bez starostí.

Objevte naši širokou produktovou řadu zemědělských pneumatik

Většina lidí, kteří si přečetli tento článek, si přečetla také některý z následujících článků uvedených podle oblíbenosti:

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.


Zanechte
komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.
Povinná políčka jsou označena znakem „*“.